Kedi Bakımı – Genel Bilgiler – Hastalıklar

Kediler doğası gereği köpeklerden çok farklıdır. İtaat altına girmeyi kabul etmeyen bir yapıları bulunmasına karşın istisnai durum gösterenler de mevcuttur. Köpeklere göre evde bakım ve beslemesi daha kolaydır. Tuvaleti için dışarı çıkarmanız gerekmez. Kendisi gidip kumuna yapar. Köpekler gibi evden yemek yeme alışkanlığı sadece tadımlıktır. Onun dışında kuru mama yer…yıkanma gerektirmez kendisini yalayarak temizler. Bunlar avantajları. Dezavantajları ise belli aralıklarla tırnakları kesilmemiş veya tırmalama tahtasına alıştırılmadıysa koltuk ve kanepeleri tırnaklarını törpülemek için tırmalar…eğer camlarınızda tel sineklik yok ise kattan aşağı düşme olgusu çok görülen bir durumdur. Genelde 3. kata kadar olan düşmelerin iyileşme ve yaşam oranı yüksektir…giriş katında oturanlar veya bahçede besleyenlerde ise dışarı kaçma ve buna bağlı yaralanma olguları sık görülür. Koltukları tırmalama ve kattan aşağı düşme kedilere özgü sıkıntılardır. Mutlaka önlem almak gerekir. Kediler mutlaka yaşına uygun süper premium bir mama ile beslenmelidirler (royal canin, pro plan) eğer yavruysa 3-3,5 kg ağırlığa ulaşana kadar (7-8aylık dönem) yavru kedi maması, daha sonra kısırlaşmayan dişi ise 1-7 yaş arası adult mama, eğer erkek ise kısır olup olmaması fark etmeksizin 3-3,5 kg canlı ağırlığa ulaşınca mutlaka kısırlaşmış kedi maması (royal canin young male) yemesini öneriyoruz.  Çünkü mamanın kalsiyum ve magnezyum oranı ve yağ oranı düşük olmalıdır. Şişmanlamasın ve idrar yolları tıkanmasın diye. Tabi ki bu mamaları günlük sabah akşam belli ölçeklerde vermek gerekir. Kediniz 7 yaşına geldiğinde yaşlılığın sınırına girmiş olmaktadır. Bu seferde kemik- eklem -kas destek sistemi elementlerine ihtiyaç duyar (glikozamin-kondroitin sülfat). Yine kısırlaşmış mamaların 7-10 yaş veya senior olanları mevcut. Veteriner diyet serisi olan bu mamaların kullanımı kedinizin yaşam kalitesi ve ömrünü uzattığı unutulmamalıdır.10 yaşından sonra hekim tavsiyesiyle böbrek ve karaciğer mamaları kullanılması oldukça faydalıdır. Veya bu mamalar kısırlaşmış mamalarla karıştırılarak kullanılabilir. Konserveleri ağız ve diş sağlığı açısından pek tavsiye etmiyoruz. Sadece ödül niyetiyle ara ara verilebilir. Ayrıca konserveye alışan bir kedinin tekrar kuru mamaya dönmesi oldukça zor oluyor. Evde tuvaleti için temizlik ve hijyen açısından kapalı tuvalet kapları, idrarın rengini anlamanız ve takip etmeniz açısından da beyaz silikon kumları tavsiye ediyoruz. Yine hijyen ve temizlik açısından tekli metal kapların biri su biride mama için kullanılmalıdır. Eğer kediniz suyu döküyorsa kuşlarınkine benzer bilyeli otomatik suluklarda mevcuttur. Tüy dökme problemi için, tarama ve brewest tablet kullanılabilir…tüyler için en etkili yöntem ise tıraştır. Tüy yumağı problemi için en etkili yöntem belli aralıklarla malt macunu kullanılmasıdır. Düzenli malt macunu kullanan kedilerde, tüy yumağı kusma veya tüy yumağına bağlı barsak tıkanma sorunu görülmez. Evde beslenen kediler 3 ayda bir kist iğnesi ve uyuz damlası, dışarı çıkanlara ise 1,5 ayda bir bu saydığımız iç-dış parazit ilaçlaması yapılmalıdır. Dışarı çıkanlarda çevre ve ortam şartlarına göre ek olarak kenelere de önlen almak gerekir. Yıllık olarak ise 4 aşı karma, kuduz, lösemi, mantar aşıları yapılmalıdır. Bu aşılar hem sizin hem de kedinizin sağlığı için oldukça önemlidir. Irkı ve cinsiyetine bakılmaksızın her kedi kendi içinde güzeldir. Eğer bir kedi beslemeye karar verdiyseniz hem maddi hem de manevi olarak tüm ailenin buna hazır olması gerekir. Çocuklara oyuncak niyetiyle veya bir heves olarak alınan hayvanlar bir süre sonra sakağa bırakılmakta veya başka bir şekilde terk edilmektedir. Bu yüzden bir hayvan almadan önce mutlaka bakım -besleme gibi detayları mutlaka bir veteriner hekime sorunuz.